Libretti

Van de ca. 6000 libretti in de collectie van het Conservatorium, zijn er heel wat van Italiaanse opera's. De tekstboekjes werden verkocht bij de voorstelling en zijn omwille van de inhoud en de decoraties een interessant tijdsdocument.

“Never meet your heroes”, maar het 18e-eeuwse publiek nam Tomori, Ajax of Adonis blijkbaar wel graag mee naar huis. Deze tekstboekjes waarin de hoofdpersonages in volle wapenornaat staan afgebeeld, illustreren enerzijds de noodzaak van het publiek om het verhaal van de opera te kunnen volgen en anderzijds ook de toenmalige souvenircultuur.

Het libretto van Tomiri, met tekst van Antonio Medolago en gecomponeerd door Angelo Vitali. De opera werd opgevoerd in Venetië in 1680.

 

Het libretto van L'Aiace, met tekst van Pietro d'Averara en gecomponeerd door Paola Magni, Francesco Ballarotti en Carlo Ambrogio Lonati. De opera werd opgevoerd in 1697.

 

Libretto van Adone in Cipro, gecomponeerd door Giovanni Legrenzi, met tekst van Giovanni Matteo Giannini. De opera werd opgevoerd in Venetië in 1676.

 

“The medium is the message”: dat had ook de steenrijke kardinaal Giancarlo de Medici begrepen. Dit libretto is een interessant document: de tekst van deze festa teatrale, een korte opera met een dramatische thematiek, is van de auteur Giovanni Andrea Moniglia (1625-1700). Het boekje is in leer ingebonden en op de omslag prijkt een verguld cardinaalsembleem. Op het frontispice is het mythologische hoofdpersonage Ipermestra afgebeeld: ze houdt een kardinaalshoed vast en achter haar knie zien we het wapenschild van de Medici’s. Barokke theatraliteit en weelderigheid zijn hier onmiskenbaar ingezet als medium tot vertoon van macht en rijkdom.

 

Opera was een geliefd spektakel onder de kardinalen. Het was niet alleen één van de vele middelen om te pronken als mecenas, soms was het voor hen ook een artistieke bezigheid. Het libretto van de opera La Statira is geschreven door kardinaal Pietro Ottoboni en op muziek gezet door Alessandro Scarlatti. Naast Scarlatti vielen ook Pasquini, Handel en Corelli in de gratie van Ottobini’s mecenaat. Het scenario van La Statira brengt ons naar Perzië en de overwinning van Alexander de Grote op Darius. Alexander wordt er betoverd door de schoonheid van Statira, de dochter van Darius.

 

vorige pagina - volgende pagina